joi, 29 mai 2025

UE: cum de scapă basma curată. Ȋntotdeauna.

Cenzura draconică din Uniune e, ȋn realitate, despre acoperirea corupţiei. Pare că, Putin s-a ȋnţeles cu conducerea de la Bruxelles să facă Ucraina praf, timp ȋn care UE ne ţine ȋn stare de război şi continuă să corupă şi să fie coruptă.

How the EU always gets away with it

From fraud to nepotism to revolving doors between the public sector and industry, the stench of impunity is pervasive. By MARI ECCLES in Brussels

https://www.politico.eu/article/european-union-corruption-pfizergate-ursula-von-der-leyen-impunity/

May 28, 2025 7:32 pm CET

Ȋn hotelul de lux al cartierului general al Uniunii Europene de la Buxelles, ȋn cafenele şi săli de conferinţe, indignarea era vizibilă: De ce au picat doar pe Henrik?

Henrik Hololei, un estonian sociabil care a avansat pȋnă la funcţia de director general ȋn cadrul birocraţiei de la Bruxelles, a fost prins cȋnd primea atenţii de la guvernul din Qatar, chiar ȋn timp ce departamentul lui negocia un acord profitabil, ȋn domeniul aviaţiei – cu, ce coincidenţă cu repetiţie, Qatar.

Totul e-n regulă, a spus Comisia Europeană cȋnd chestiunea a ieşit la iveală, ȋn 2023: pentru toate zborurile “free flights” semnase un funcţionar superior din departament. Problema e că acel funcţionar era chiar Hololei.

A provocat un mic scandal, la momentul respectiv dar, cel mai probabil, ȋn Europa, puţini oameni au auzit de el.

Iar asta - la fel ca răspunsul inexistent al Comisiei, concluzia extraordinară că nicio lege a Uniunii Europene n-a fost ȋncălcată, faptul că, după ce s-a retras, Hololei a făcut doar un pas ȋn lateral spre un loc călduţ de consilier superior, plus atitudinea “n-aveţi nimic de văzut aici” a formatorilor de opinie de la Bruxelles – ilustrează perfect nenorocita de excepţie de la regulă care infectează sistemul.

Comunitatea bruxeleză e obişnuită ca, periodic, s-apară o serie de scandaluri şi “-gates”, inclusiv luna trecută cȋnd s-a decis dacă mesajele după telefon pot fi folosite ȋn anchetă, la fel ca documentele oficiale, plus promovările frauduloase din “cercul de prieteni”, la o agenţie UE.

UE are o problemă şi nu e clar dacă cineva vrea să facă ceva ȋn legătură cu asta.

Din punct de vedere politic, e “mai aproape de felul cum Vaticanul şi Naţiunile Unite operează”, spune Denis MacShane, fost Ministru de Stat, britanic, pentru Europa, care a văzut de-aproape, cum funcţionează blocul comunitar. Ambele instituţii fiind lovite de acuzaţii de corupţie şi exceptări de la aplicarea legii, ȋn ultimii ani.”

Dar chiar şi fumul alb de la Vatican ar putea fi considerat un mod de comunicare mai transparent, prin comparaţie cu perdelele de fum şi oglinzile care maschează, adesea, realitatea de la Bruxelles.

Corupţie pe faţă

Să faci o listă cu problemele de corupţie ale Uniunii (mari şi mici şi-n sensul cel mai larg al cuvȋntului), ȋnseamnă să intri ȋn detaliile unui show horror de rele practici: corupţia conflictelor de interese (ȋntre legiuitorii UE şi companiile private), nepotismul ȋn cele mai puternice instituţii ale Uniunii, hărţuirea la locul de muncă, corupţie pe faţă.

Treaba e că, UE are o multitudine de instituţii de control care, theoretic, ar trebui să se ocupe de astfel de lucruri – ombudsmanul [un fel de Avocatul Poporului], comisii parlamentare, chiar şi-un ȋntreg system de justiţie. Dar ȋn cazul unei sesizări de comportament inadecvat sau chiar infracţional (care există), adesea, pare să nu se ia nici cea mai mică măsură.

De parcă n-ar fi de-ajuns, toate astea induc o senzaţie complexă de “prăbuşire a imperiului”, care alimentează narativul politicienilor naţionalişti: De la Budapesta, la Paris, eşecurile Bruxellului şi lipsa de consecinţe adecvate, dau retoricii anti-europene muniţie gratis.  

“Indiferenţa etică a instituţiilor Uniunii Europene şi lipsa de asumare politică au creat cultura excepţiei de la regulă care, nu afectează doar ȋncrederea cetăţenilor Uniunii ȋn instituţiile democratice, dar se şi expune tirurilor politicienilor anti-UE, atȋt dinăuntrul cȋt şi din afara Uniunii”, spune Alberto Alemanno, professor de drept European la HEC Paris, şi fondator al Good Lobby NGO.

Ȋn timp ce, guvernele trăiesc şi mor, după cum vrea urna de vot – corupţia şi lipsa de asumare ȋntorcȋndu-se adesea să muşte din ele – lumea UE este mai mlăştinoasă şi mai opacă.

Recent, poate chiar săptămȋna trecută, blocul a fost zguduit (sau, mai degrabă, a părut să nu fie zguduit cȋtuşi de puţin) de două scandaluri - oricare dintre ele putȋnd dărȋma lejer guverne, dacă ar fi avut loc ȋn politica internă a unei ţări.

Prima se referea la o femeie din chiar vȋrful ierahiei, persoana responsabilă cu respectarea tratatelor europene: Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Curtea de Justiţie a UE a decis că refuzul de a face public schimbul de mesaje dintre von der Leyen şi CEO-ul gigantului farma, Pfizer, Albert Bourla - ȋn vȋrful crizei pandemice Covid-19 - este un delict; asta s-a ȋntȋmplat chiar ȋnainte ca această companie să bage-n buzunar cel mai mare contract de achiziţii al UE, din toate timpurile.

Toate detaliile contractului de achiziţie de vaccinuri rămȋn secrete, ȋn ciuda protestelor parlamentarilor europeni care au reuşit să cheme Comisia ȋn judecată ȋntr-un caz separat, care priveşte transparenţa – pe care o reclamă executivul.

Dar, vom vedea oare, vreodată, mesajele? E aproape o certitudine că nu.

“Eu nu spun că peştele s-a-mpuţit de la cap, ȋn cazul de faţă, dar se cultivă insistent tentativa de a bloca transparenţa”, spune Herwig Hofmann, professor de drept public European la Universitatea din Luxemburg - vorbind despre instituţiile Uniunii Europene.

Decizia legată de mesaje, numită “Pfizergate”, ȋn cercurile UE, a venit cam ȋn acelaşi timp cu descoperirea făcută de comisarul anti-fraudă de la OLAF: Agenţia europeană pentru refugiaţi ȋşi restructurase ȋntreg sistemul departamental, astfel ȋncȋt, staff-ul de rang superior să-şi mute prietenii ȋn poziţii de management.

Ceva consecinţe? Cred că glumiţi. Caz clasat, fără să se ia nicio măsură disciplinară.

UE operează ȋn “limitele” unei responsabilităţi juridice, politice şi administrative, spune Hofmann. “Există, binenţeles, probleme specifice, ȋn ce priveşte Uniunea Europeană, din cauza complexităţii şi multitudinii diversificate de instituţii, agenţii şi jucători, pe care-i avem astăzi.”

Comisia şi “puciul”

Chiar dacă Hofmann susţine că nu crede că acest trend a plecat de la vȋrf, cu indulgenţă ai putea ajunge la aceeaşi concluzie.

Unul dintre cele mai mari scandaluri cărora Comisia a trebuit să le facă faţă, ȋn vremuri moderne, a implicat numirea din 2018, pe repede ȋnainte, ȋn poziţia de Secretar general, a lui Martin Selmayr, şeful de cabinet al Preşedintelui Comisiei Europene de-atunci- Jean-Claude Juncker – un personaj care a primit porecla dură de Monstrul din Berlaymont (numele cartierului general al Comisiei), din cauza abordării sale intimidante, autoritariste.

Selmayr a fost unul dintre cei mai apropiaţi consilieri ai lui Juncker şi arhitectul campaniei acestuia pentru preşedinţie. Numirea lui ȋn această funcţie ȋnaltă a fost adăugată pe agenda unei ȋntȋlniri a membrilor Comisiei, ȋn ultimul moment, ca să ȋmpiedice o eventuală revoltă.

Ȋn acel moment, criticii – nu puţini – au numit-o “puci”.

Emily O’Reilly, ombudsman-ul European de-atunci, a găsit patru situaţii de administrare defectuoasă, inclusiv o mȋnărie incredibilă, ȋn care Comisia a aranjat o procedură de selecţie pentru un nou secretar general adjunct, doar ca să-l facă pe Selmayr eligibil pentru poziţia cea mai ȋnaltă.

Deasupra Parlamentului European, singura instituţie ai cărei membrii sunt aleşi direct (fiind, theoretic, cei care pot fi traşi, cel mai mult, la răspundere), Preşedinta Roberta Metsola a vorbit adesea de mȋndria de a fi una din cele trei femei aflate ȋn postura de-a fi “propriul şef”. S-a angajat să netezească drumul pentru femeile care vor veni după ea.

Ȋnsă, deocamdată, a netezit doar drumul cumnatului ei, pe care l-a numit şef de cabinet anul trecut. (Anunţul a fost amȋnat cȋteva luni, din cauza scandalului bani-contra-influenţă, “Qatargate” – a nu se confunda cu scandalul bani-contra-influenţă - “Huaweigate” sau cu, mai sus menţionatul “Pfizergate” – scandalul lipsei de transparenţă ȋn cazul mesajelor – care au lovit Parlamentul cam ȋn aceeaşi perioadă. “Nu sunt sigur că, adăugarea etichetei “-gate”, oricărei poveşti legate de conduită greşită ȋn PE sau Comisie, ajută.”, spune McShane.)

Cinstit vorbind, Metsola a cȋştigat ceva puncte cȋnd a luat atitudine ȋmpotriva hărţuirii, dar unii spun că sancţiunile puse asupra membrilor Parlamentului European, pentru conduită inadecvată – tăierea indemnizaţiei de şedinţă (deşi, nu e de ignorat), ȋn loc de tăierea salariilor – denotă interes scăzut pentru subiect.

“N-a fost o măsură care să descurajeze fenomenul, pentru că, aşa cum s-a văzut ȋn ultimul mandat, cȋnd Preşedinta Metsola a sancţionat o membră a Parlamentului pentru hărţuirea psihologică a asistentei, aceasta a recidivat, cȋţiva ani mai tȋrziu”, spune Nick Aiossa, director al Transparency International EU (ONG).

“Iar acesta e unul din rarele cazuri cȋnd s-au dat sancţiuni”, mai spune el.

De fapt, nici măcar: Curtea Europeană de Justiţie chiar a anulat decizia, anul acesta, fiindcă dosarul era prost făcut. Parlamentara ȋn discuţie, Monica Semedo, a negat ȋntotdeauna, vehement, c-a făcut ceva rău.

Țapi ispăşitori

Dacă vi se pare că o mulţime de oameni, care fac lucruri rele, scapă basma curată, ei bine, s-ar putea s-aveţi dreptate.

Poate e din cauza structurii Uniunii Europene. Ȋn primul rȋnd, este un format foarte complex (chiar, ce e comitologia?). “UE, ȋn principal, nu dă socoteală nimănui,” spune un oficial al Parlamentului, intervievat pentru acest articol. Parţial, pentru că sistemul labirintic ȋl face foarte “opac”, se spune.

Apoi, e faptul că puterea ȋncă stă ȋn mȋinile guvernelor naţionale. Acestora le este la-ndemȋnă să găsească ţapi ispăşitori la Bruxelles. Apoi, e prea mult effort să schimbi ceva. Deci, instinctul dominant e menţinerea status-quo-ului.

“Pe plan intern – nu la nivelul UE – reprezentanţii politici sunt aceia care decid, ȋn mod fundamental, dacă, pȋnă unde şi cȋnd, temele care ţin de UE penetrează dezbaterea politică naţională, fără a fi supuse dezbaterii publice şi asumării de răspundere”, spune Alemanno.

Astfel, ȋn timp ce, pentru guvernele naţionale, e un instrument confortabil, pentru UE, vine cu “costuri mari, inclusiv cu vulnerabilităţi ȋn plus”.

Iar complicaţiile nu se opresc aici, cȋnd vine vorba de investigarea comportamentului inacceptabil, şi asta fără să afecteze guvernele naţionale. Unii mixează reproşurile aduse instituţiilor sau conduitei inadecvate individuale, cu atacuri asupra conceptelor intrinseci ale UE.

Chiar O’Reilly, fost Ombudsman, care critica ceea ce ea numea cultura “powerful consiglieri” – “consilieri intimi, influenţi”, denumire folosită iniţial pentru sfătuitorii de taină/mȋna dreaptă a boss-ului mafiei – cultură aflată la vȋrful Comisiei, s-a simţit nevoită să se explice, atunci cȋnd a luat atitudine ȋmpotriva oficialilor pentru conduită inacceptabilă, că nu atacă “valorile” UE.

“Ştiu că par foarte critică dar am venit aici ca o persoană cu profundă recunoştinţă faţă de UE”, spune ea.

“Ca irlandeză, n-aş fi avut o asemenea carieră, dacă nu aderam la UE şi dacă UE, n-ar fi tras, cu chiu, cu vai, guvernul nostru ȋn sec. XX, ȋn ce priveşte drepturile femeilor şi angajaţilor. Deci, consider Uniunea ca fiind, de fapt, o forţă morală extraordinară.

“Deci, cȋnd văd că se procedează ȋn felul acesta… asta mă ȋngrijorează. De aceea fac asta, nu dintr-o dorinţă de a fi critică de dragul criticismului.” – a declarat ea, anul trecut, pentru POLITICO.

Iar totul duce la un soi de paranoia: După raportul POLITICO, legat de zborurile lui Hololei, un cititor care lucrează ȋn bula de la Bruxelles a declarat sincer, că unii din Comisie s-au gȋndit că Rusia e ȋn spatele poveştii. Ca să eliminăm orice urmă de ȋndoială: nu, nu e! (Apropo, e valabil şi pentru raportul de faţă.)

Un organism “fără dinţi” (fără putere)

Organismele de monitorizare ale Uniunii Europene pun presiune pe von der Leyen care, atunci cȋnd a devenit şefa executivului UE, ȋn 2019, s-a angajat că transparenţa va fi un punct essenţial al mandatului său

Dar a fost supusă criticilor, de mai multe ori, pentru că nu s-a ţinut de angajamente, cum ar fi promisiunea că va ȋnfiinţa un nou organism de etică, dar cu putere de implementare. O’Reilly n-a fost prea optimistă, spunȋnd că se aşteaptă la “un organism fără nicio putere, care, probabil, va aştepta, pasiv, să primească plȋngeri.”  

Ȋntr-adevăr, ȋn prima şedinţă a Comisiei, din al doilea mandat, ȋnceput la 1 dec., von der Leyen şi-a pus semnătura pe un regulament care, ȋn fapt, face mai uşoară blocarea accesului la documente – o altă decizie contestată de ClientEarth (ONG).

Astfel, judecătorii UE au puterea de a impune sau anula amenzi uriaşe date companiilor, ţărilor sau chiar uniunii, pentru ȋncălcarea tratatelor blocului comunitar dar nu pot face mare lucru cȋnd vine vorba de persoane.

De exemplu, cȋnd vine vorba de scandalul mesajelor Pfizergate, deşi Curtea a decis ȋmpotriva Comisiei, spunȋnd că mesajele trebuie luate ȋn considerare la fel ca orice alt document, “Nu m-aştept să aibă niciun effect asupra ei sau a modului ei de lucru.” – a spus un diplomat dintr-o ţară a Uniunii, despre von der Leyen.

Chiar şi-n privinţa transparenţei, efectul reglementărilor poate fi, pur şi simplu, acela că, la solicitarea documentelor, ce primeşti sunt nişte explicaţii “un pic mai elaborate decȋt pȋnă acum”, ȋn legătură cu de ce ȋţi este blocat accesul la ele, mai spune diplomatul.

Şi tot aşa.

“Daţi-i afară pe ticăloşi!”

Zeci de ani, capitalele şi centrul Uniunii de la Bruxelles s-au contrat ȋn legătură cu cine deţine mai multă putere şi cine trebuie tras mai mult la răspundere – UE sau guvernele naţionale - prin mecanisme democratice. Deşi există argumente de ambele părţi, lipsa de asumare de responsabilitate de la nivel European face ca oficialii să nu se simtă obligaţi să dea socoteală electoratului nemulţumit.

“Nici măcar principiul de bază al democraţiei reprezentative, acela că, ȋn ziua alegerilor, votanţii ȋi pot “da afară pe ticăloşi”, adică să ȋnlocuiască guvernanţii, nu funcţionează ȋn UE, spune Alemano, professor de drept UE.

“Cetăţenii sunt privaţi, nu doar de-a avea vreo influenţă la nivelul UE, dar şi de orice cunoaştere sau ȋnţelegere a politicilor UE, care le-ar permite dezbaterea publică şi controlul democratic, efectiv.”

Unii cred că această lacună vine din faptul că media se ocupă prea puţin de subiectul referitor la politicile UE.

“Tendinţa e de jurnalism de opinie, mai degrabă, decȋt de presă informativă”, spune MacShane, fost ministru European, care a ispăsit o sentinţa ȋn UK, sub acuzaţia de-a fi pretins rambursare de fonduri pentru cheltuieli fictive. “Cele mai multe transmisiuni pe care le văd ȋn UK sau ȋn ziarele europene sunt tradiţionalele relatări de tip monolog ale corespondenţilor străini.”

Chiar şi-aşa, susţine el, Bruxelles-ul nu e singurul rău-intenţionat. “De-a lungul anilor, am văzut cum, guvernele naţionale şi chiar locale, ȋşi permit mult mai multe derobări decȋt cei de la Bruxelles.”

Aşteptările există, chiar dacă sunt minime.

Totuşi, membrii Parlamentului European nu-şi fac datoria esenţială de a cere explicaţii Comisiei, spune el. “Toţii Eurocraţii, de la comisari ȋn jos, sunt numiţi pe criterii politice, deci fiecare grup parlamentar şi-i apără pe-ai lui.”

Aiossa, de la Transparency International, a scos ȋn evidenţă, de asemenea, că Parlamentul e mai problematic, decȋt Comisia.

“Acest status-quo, care a putut bălti atȋtia ani… a permis o serie de scandaluri, Qatargate, Russiagate, Huawei, fără a se face nicio reformă reală, menită să preȋntȋmpine un alt scandal”, spun el.

Mai spune că unele “reguli de bază” trebuie reformate, inclusiv interdicţia pusă membrilor parlamentului de a avea orice activitate colaterală cu organizaţii care fac lobby la UE.

E o cerinţă simplă, dar foarte controversată printre membrii parlamentului, care au şi alte slujbe foarte profitabile ȋn multe industrii şi companii care ȋncearcă să influenţeze politicile UE.”, spune Aiossa.

Dacă s-ar ȋnfiinţa o a doua cameră, mai mică, ȋn Parlament, formată din membrii ai parlamentelor naţionale – similar cu Ständerat din Elveţia – aceasta ar putea fi “mai bine plasată să facă o monitorizare”, spune MacShane.

Dar, ȋnainte ca lucrurile să meargă mai bine, ar putea să meargă mai prost.

Depinde pe cine ȋntrebi. O reducere a fondurilor pentru ONG-uri, venind din partea Comisiei, este ori un atac dinspre dreapta politică, asupra agendei UE cu privire la sănătate şi climă, ori o ȋncercare legitimă de a transparentiza finanţarea ONG-urilor.

Nu există nicio ȋndoială că ONG-urile de la Bruxelles sunt printre puţinele grupuri care ȋncearcă să monitorizeze instituţiile europene, ceva ce va fi greu de făcut, după ce Comisia a blocat cash-ul pentru lobby al UE.

“Actuala persecuţie asupra ONG urilor nu face decȋt să agraveze situaţia”, spune un official al Parlamentului European. “Iar cei care se află ȋn spatele demersului ştiu asta foarte bine.”

Ȋntre timp, ne putem ȋntreba: Ce s-a mai ȋntȋmplat cu oficialul Estonian, Hololei?

Ziarul francez, Libération, a relatat că OLAF a descoperit că acesta a oferit informaţii oficiale confidenţiale Qatar-ului, despre un contract important din domeniul aviaţiei, ȋn schimbul unor “cadouri” – pentru el şi cercul restrȋns de apropriaţi – printre care cazarea la un hotel de cinci stele ȋn Doha.

Luna trecută, Comisia a lansat, ȋn sfȋrşit, o anchetă ȋn ce-l priveşte, la un an după ce Parchetul European a deschis investigaţia. Hololei n-a răspuns solicitării noastre de a trimite un punct de vedere ȋn ce priveşte deschiderea anchetei.

Se mai poate schimba ceva ȋn privinţa contractului din domeniul aviaţiei, la negocierea căruia a ajutat Hololei? Binenţeles, că nu.”

Pleavă şi smȋrcuri - Din păcate, tragedia personală a unei familii, crima din Cosmopolis, se va transforma ȋntr-o nefericire naţională… vor plȋnge-n valuri la televizoare. Vestea bună e că… https://freefrompress.blogspot.com/2025/06/pleava-si-smircuri.html#more


“In aviation, "free flight" refers to a model of air traffic control where aircraft have greater freedom in selecting their own flight paths and altitudes, with ATC intervention only when necessary to prevent conflicts. It contrasts with traditional air traffic control, where pilots are more closely guided and constrained.” GOOGLE

“A recent ruling by the European Court of Justice (ECJ) addressed the issue of whether text messages should be scrutinized as official documents. The court, in the case of The New York Times v. European Commission, found the Commission wrong for not releasing text messages exchanged between Ursula von der Leyen, President of the Commission, and the CEO of Pfizer, Albert Bourla, related to COVID-19 vaccine negotiations. The court's decision emphasized that the Commission's internal rules, which prioritize "important" and "non-short-lived" documents, were insufficient to justify withholding the texts, especially considering their relevance to public interest and political significance.” GOOGLE

Clădirea Berlaymont din Bruxelles este o clădire de birouri care găzduiește Comisia Europeană. Structura se află pe Rue de la Loi (olandeză: Wetstraat) și este înconjurată de diverse instituții europene și internaționale. Acea parte a orașului formează așa-numitul "Cartier european". https://ro.wikipedia.org/wiki/Cl%C4%83direa_Berlaymont

Ombudsmanul European investighează plângerile cu privire la cazuri de administrare defectuoasă de către instituțiile și organismele UE. Plângerile pot fi înaintate de cetățeni ai statelor membre sau de rezidenți pe teritoriul Uniunii ori de asociații și întreprinderi cu sediul în UE. https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/search-all-eu-institutions-and-bodies/european-ombudsman_ro

“In April 2023, former Luxembourgish lawmaker Monica Semedo was fined by an internal legislative committee for her treatment of a staff member in a bullying incident, leading the Parliament to rule in favor of the victim. After the committee’s decision, Semedo said in 2023 she would bring the ruling to the CJEU in an effort to overturn it.”  https://www.politico.eu/article/european-parliament-careless-harassment-investigations-failed-say-alleged-victims/

“Semedo was the shadow rapporteur for her group Renew Europe on the Minimum Wage directive, meaning her group sends her to negotiate political compromises on its behalf.”  https://en.wikipedia.org/wiki/Monica_Semedo

“Bauzá, an MEP in the Renew Europe group representing Spain’s liberal Ciudadanos party, wrote to POLITICO: “I do not consider that a situation of harassment at work has arisen, and I would have wished my procedural rights to be respected.”” https://www.politico.eu/article/spain-mep-jose-ramon-bauza-reprimanded-harassing-parliamentary-assistant/

“Comitology is a term used in the European Union to describe a system where the European Commission implements EU laws with the assistance of committees composed of representatives from EU member states. These committees, often referred to as "comitology committees," review the Commission's proposed implementing measures and provide opinions, which can be more or less binding depending on the specific procedure.”  GOOGLE

A “powerful consiglieri" is someone who serves as a trusted advisor or counselor, particularly within a criminal organization like the Mafia, and wields significant influence and power. They are essentially the right-hand person, trusted confidante, and chief strategist to the boss. The term is also used metaphorically to describe anyone who is a powerful and influential advisor in any context.

“In the Mafia, a consigliere is a trusted confidant. You can also use the word to describe someone you can count on to keep your secrets and give really good advice. If your best friend is incredibly wise and loyal, she's your consigliere — your advisor and counselor.” GOOGLE

Political Theory and International Affairs: Hans J. Morgenthau on Aristotle's "The Politics"

“What is the saving grace of a democracy? Obviously, and history is full of examples, a democratic rule can be outrageously deficient. Of course, so can the rule of a king or a tyrant. What is the difference between a bad totalitarian rule and a bad democratic rule? The difference is that there exists a possibility within the mechanics of democracy itself of a self-corrective. You can throw the scoundrels out! You can replace a deficient incompetent government with a decent one without interrupting the constitutional continuity within the dynamics and mechanics of the democratic process itself.”  https://www.carnegiecouncil.org/media/article/aristotle-on-democracy