luni, 27 mai 2024

“Durerea şi empatia second-hand”. Ce e prea mult, strică

Generaţia TikTok  https://antipresa.blogspot.com/2024/05/generatia-tiktok-si-aici-sunt-copiii.html

Democraţia secretă, ȋn secret  Capturarea cu news alert a marelui spion, profund acoperit… https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/democratia-secreta-in-secret.html

Too Much of a Selfless Good Thing: Pathological Altruism  https://psychcentral.com/blog/too-much-of-a-selfless-good-thing-pathological-altruism#1

Ce e prea mult, strică

De exemplu, excesul de vitamina A, ȋn primul trimestru de sarcină, poate provoca malformaţii congenitale.

traducere - 

Prea mult altruism strică şi riscă să devină patologic

“Se prea poate să fi citit, pȋnă acum, despre virtuţile altruismului. Indiferent de ce religie sunteţi, să puneţi binele altuia ȋnaintea binelui propriu cȋntăreşte mult.

Şi totuşi, chiar o fi ȋntotdeauna bine, să acţionaţi ȋn numele altcuiva? Ar trebui ca, uneori, un altruist voluntar să se abţină de la a oferi o mȋnă de ajutor?

S-a dovedit că, sunt multe situaţii ȋn care, benevolenţa fără limite poate fi o faptă periculoasă.

Spuneţi, bun venit, altruismului patologic!


Deschizătoarea de drumuri ȋn domeniu, Dr. Barbara Oakley ȋl defineşte, ȋn mare, drept “bune intenţii care au luat-o razna”, iar termenul se aplică oricărui comportament altruist care sfȋrşeşte rău, fie pentru furnizorul, fie pentru beneficiarul presupusei bune-intenţii.

Co-dependenţa, supra-protecţia parentală (“părintele elicopter”), problemele de alimentaţie, prea multe animale strȋnse după drum, genocidul şi martiriul suicidar, toate sunt forme de altruism patologic.

Cȋnd ajutorul face rău şi de ce unii dintre noi trebuie să se oprească

Dorinţa de a alina suferinţa altora – chiar dacă, prin mijloace care fac rău ȋn loc să ȋmbunătăţească starea acelei personae – vine din circuitele empatice ale creierului nostru, spun cercetătorii ȋn domeniu Carolyn Zahn-Waxler şi Carol Van Hulles. Chiar şi numai imaginea nefericirii cuiva evocă tipare active ȋn propriul system nervos, care imită durerea fizică şi emoţională a celorlalţi, ca şi cȋnd ar fi a noastră, chiar dacă la un nivel mult mai puţin intens decȋt al suferindului. Aşa că, nu e de mirare că cei mai mulţi dintre noi preferă să scape de sentimentul neplăcut cȋt mai repede posibil.

Acelaşi system neuronal care ȋnlesneşte durerea şi empatia second-hand, pare să dea şi sentimentul de vină - ȋn special cȋnd vina se trage din faptul că ne simţim obligaţi şi totuşi inabili ȋn a ajuta, efectiv, suferinzii – spune cercetătorul ȋn domeniu (depresie/vină) Lynn E. O’Connor.

“Sentimentul de vină este o emoţie pro-socială”, explică O’Connor. “Suntem echipaţi pentru aşa ceva. Sentimentul de vină ne ţine ȋmpreună, ȋndemnȋndu-ne să acţionăm spre binele celorlalţi şi să iertăm.”

Fără empatie şi sentimentul de vină care rezultă din ea, n-am putea forma acele legături interpersonale, subȋnţelese, care ne ajută să supravieţuim, să ne reproducem şi să prezervăm integritatea propriei descendenţe şi a comunităţii. Dar dacă zonele mai raţionale ale creierului nostrum, care ne dau auto-control şi planificare, nu temperează instinctele empatice, atunci altruismul poate submina sănătatea fizică şi psihică, a noastră sau a celorlalţi.

Imaginaţi-vă o mamă care ţine morţiş să scrie cu mȋna ei cererea de admitere la colegiu, fiindcă vrea să-l bage pe fiul ei la cel mai bun Ivy League. Sau fiica ȋndatoritoare care ȋi cumpără mamei sale obeze gustări foarte dulci, ca să-i potolească pofta de zahăr.

Apoi, gȋndiţi-vă la chirurgul supra-zelos care insistă să facă o procedură invazivă unui pacient care, mai degrabă, ar vrea să moară liniştit; sau la vecinul care, atȋt s-a priceput, să-şi transforme casa ȋn raiul pisicilor – făcȋndu-şi rău şi lui, şi pisoilor dar şi celor aflaţi ȋn preajmă.

Nu v-am convins? Ce ziceţi de cei care au ȋnfipt un 747 ȋn World Trade Center, sau de numărul ȋn creştere al sinucigaşilor auto-detonaţi, imprevizibile arme de distrugere ȋn masă, ȋn Syria, Afghanistan, Yemen şi ȋn alte zone din lume? Aceşti indivizi cred, cu siguranţă, că acţionează ȋn numele a ce e bine, drept şi, mai mult ca orice, ȋn interesul comunităţii.

Deci, ar trebui să fim mai puţin altruişti?  

Egoismul fără limite nu e antidotul, cu siguranţă, avertizează experţi precum profesorul de etică aplicată Arthur Dobrin. Deci, sunt cȋteva sfaturi de care să ţinem cont data viitoare, cȋnd simţim impulsul să-i facem pe toţi să se simtă bine, mai puţin pe noi.

Oakley recomandă ca, atunci cȋnd ne vine să ne aruncăm cu capul ȋnainte ȋn rezolvarea problemei altuia, care ne apare ȋn cale (cȋt mai vizibil), să facem un pas ȋn spate, să regȋndim ce i-ar face cu adevărat bine acelei personae şi să avem ȋn vedere dacă, nu cumva, intervenţia noastră ar adȋnci şi mai mult problema.

Meditaţia, ȋn special cea de tip Tibetan, e un punct bun de plecare. Cercetările lui O’Connor arată că aceia care meditează ȋn numele şi spre beneficiul tuturor fiinţelor simţitoare, experimentează mai puţin acel sentiment de vinovăţie care ne determină să ne impregnăm de nenorocirile tuturor.

A avea gȋnduri bune, poate aduce mulţumire celui care meditează şi poate domoli impulsul de a alina suferinţa altora, convingȋndu-l că sentimentul altruist ȋnsuşi e un effort sufficient. Practicarea ȋndelungă a meditaţiei te poate ȋnvăţa cum să reevaluezi ce este, cu adevărat, cel mai bine pentru celălalt şi cum sau dacă poate fi ajutat ȋn mod efficient - ȋnainte să te arunci cu capul ȋnainte. (O’Connor şi colegii săi ȋncă investighează cum reuşeşte meditaţia tibetană budistă să atingă rezultatele acestea impresionante.)

O altă modalitate de-a evita ȋnrăutăţirea suferinţei celuilalt, prin ajutorul pe care te repezi să-l dai, este să ȋnveti să spui NU. Expertul ȋn co-dependenţe Carl Benedict recomandă participarea la ȋntȋlnirile codependenţilor anonimi sau să lucrezi cu un terapeut să-ţi reprogramezi acele zone din creier care ȋţi dau senzaţia că nevoile tale nu sunt niciodată pe primul plan.

Desigur, trasarea de limite ȋnseamnă şi să spui tu celorlalţi dacă şi cȋnd tentativele lor de a te ajuta ȋţi fac rău. Pregăteşte-te sufleteşte, dinainte, că s-ar putea să le sară ţandăra ȋntr-o astfel de confruntare, dar nu uita că ai nevoie de acest feedback, ca să le restricţionezi intervenţionismul păgubos.

Nu trebuie să ne supraveghem chiar orice impuls de a oferi ajutorul. Dar, să luăm o pauză, să gȋndim ȋn perspectivă şi la consecinţele pe termen lung asupra celui pe care vrem să-l ajutăm - graţie caracterului nostru, apparent, altruist - ne lasă timp să ne formăm o opinie, un antidot mai benevolent decȋt dacă am sufoca pe cineva cu dragostea noastră.”

“Barbara Oakley has made learning easier for millions of people from all walks of life. Corporate leaders, college professors, K-12 teachers, parents, and learners of all ages have all benefited from her innovative approaches to teaching and learning.”  Barbara Oakley, 2023 Prize Winner | McGraw Prize in Education

https://psychcentral.com/blog/too-much-of-a-selfless-good-thing-pathological-altruism#5

“Ȋn era mega-share-uitului, Mixie şi Munchi sunt un mister, un mit, un licăr şi-o eroare tehnică, ȋn acelaşi timp. Dar contul lor de TikTok, 2girls1bottl3, este un portal spre o altă lume, deja creată.”  https://antipresa.blogspot.com/2024/05/generatia-tiktok-si-aici-sunt-copiii.html#more