Pagini

Pagini

Pagini

luni, 2 aprilie 2012

"ROMANIA,TE IUBESC"-emisiune Pro-tv



ROMANIA THE LAND OF PRO-TV si A1

In reportajele de ieri de la 18:00 după Protv, realizatorii emisiunii au pretins că fac o radiografie a sistemului romanesc de învăţămant şi, ca să-şi impună punctul de vedere, au dat şi soluţia. Mai întai au legat, ca de obicei, incompetenţa şi indolenţa unor cadre didactice de lipsa lor de motivaţie care s-ar trage din salariile mici, pentru ca, în final, să tragă concluzia că şcoala ar trebui să fie un loc de joacă unde copiii să scoată limba şi să înveţe matematica pe ritmuri de hip-hop.

E clar că profesorii care nu cantă şi nici nu se maimuţăresc se vor retrage din arena circului! Pentru ca şmecheria să fie convingătoare, în emisiune apare şi un professor de fizică, adevăratul personaj pozitiv din reportaj care îi învaţă pe elevi carte prin experimente, ceea ce nu-i nimic nou sub soare. La fizică, chimie, matematică  întotdeauna a existat posibilitatea asta. Problema e cu limba romană unde, de la un moment dat, nişte tampiţi au introdus nenorocirea memorării comentariilor literare ale altora ceea ce face această disciplină aproape inutilă. Copiii ajung să nu mai ştie să scrie şi să se exprime cu propriile cuvinte. Alternativa importată o reprezintă examenele grilă care, la randul lor pot fi memorate şi care nu reprezintă o metodă corectă de evaluare, iar la lectură facultativă- “Harry Potter”.
Adevărul e că învăţămantul are prea mulţi profesori identici cu animalul ăla care loveşte copilul peste cap sau de indolenţi care nu predau la şcoală dar recrutează pentru meditaţii, pe care sindicatul lor îi ţine în posturi pe viaţă. 
De asemenea, sunt sute de locuri păstrate pentru titulari care predau în altă parte sau în aşteptarea “titularilor”- copii ai cadrelor didactice, din care cauză, în fiecare an se tot dă examen pentru un amărat de post de suplinitor. De-asta nu vor mulţi să vină în învăţămant şi mai puţin din cauza salariului. Acum, că sunt la mana directorilor/directoarelor care, la randul lor, au ajuns şefi pentru merite deosebite, să te ţii!

Varianta modernă pe care o propune protveul însă, mai mult prosteşte. Ca şi cand între profesorul terorizator şi scosul limbii n-ar mai exista nimic. A fost foarte simplu pentru reporteră să introducă aşa numita învăţare prin joc ca alternativă la sceleratul care năucea un elev cu înjurături şi lovituri şi care, după felul elaborat, de manual, în care acţiona, a făcut asta toată viaţa, pană cand a ajuns la această varstă “onorabilă”, mult respectată de presă şi băgată în seama de politicieni.

Eliminarea oricărei forme de disciplină, ar stimula, în varianta modernă, creativitatea, de parcă, învăţătura de bază i-ar pune piedică. E drept că programa prea încărcată de la noi are drept efect faptul că elevii şi studenţii nu mai sunt interesaţi de nimic altceva, sătui de cât trebuie să tocească pentru examene. Dar asta nu înseamnă să treci de la înţepenitul “Stai drepţi!” la o formă prea lejeră de “Pe loc repaus!” unde poţi să te scobeşti în nas şi să “explorezi” pană ajungi la cine ştie ce creaţie monstruoasă. Ce mare lucru ar fi să se scoată un sfert din materie iar profesorii de sport, muzică, desen chiar să fie calificaţi pe domeniile respective iar şcoala să aibă discipline facultative diverse?

Cauza principală a lehamitei elevilor, însă, a venit şi din faptul că a ajuns bacalaureatul să fie mijloc de intrare la facultate, o şmecherie a ministerului învăţămantului care a făcut ca toţi…nepregătiţii, să intre la facultate fără taxă pe motiv că se sare în ajutorul săracilor de la ţară. Asta, în timp ce, în oraşele mari, profesorii sunt mai exigenţi iar unii chiar exageraţi pe motiv că elevii care au nota şase la ei intră cu zece la facultate. Da, dar dacă nu se mai dă examen şi se ia în considerare nota din liceu, elevii respectivi trebuie să renunţe la facultatea pe care o voiau! De exemplu, la o facultate de limbi străine nota luată în considerare la admitere a fost nota la lb. romană din anii de liceu. Ghici cine a intrat la fără taxă. Cine nu era în stare să intre cu examen!

In concluzie, noi avem multe probleme care au fost lăsate intenţionat să se adune, ca să se pregătească terenul pentru experimentul copilului scălambat, care îţi arată mancarea din gură (într-o reclamă) şi care e plimbat ca un handicapat prin supermarket cu căruţul, chiar cand ajunge atat de mare şi gras cat căruţul. Asta ca să rămană toată viaţa în stadiul oral mancăcios destins în timp ce creierul o să-i rămână liber să se joace Protveul şi “puii” Antenelor pe el. După care, să tot creeze!