Pagini

Pagini

Pagini

sâmbătă, 10 decembrie 2011

PUBLICITATE

Sfantul Shopping                                                                  

A venit iarna. Pe unde a venit, că pe unde a dat cu soare înseamnă că n-aveţi credinţă! In fond, cine poate să spună care e realitatea? Dacă ai televizorul la geam s-ar putea să vezi realitatea din spatele realităţii, dacă e invers vezi doar ce ai voie. Iar dacă devii confuz e bine să ştii că bolile psihice vor fi pe primul loc în zece ani. Soluţia: ne trebuie mai mulţi psihoterapeuţi, că doar n-o să înlăturăm cauza.
Pană atunci, însă, visele se împlinesc în publicitate şi în presa liberă. Lider de piaţă e Coca-Cola, o chimicală care aduce fericirea şi pe Moş Crăciun, singura care are nesimţirea să se adreseze copiiilor. Orange ninge ca-n mijlocul iernii şi ninsoarea se transformă în oferte de flecăreală fără rost aşa că aveţi grijă cum desenaţi fulgul de nea că apa nu mai cristalizează aşa cum credeaţi! Vodafone visează ca tot oraşul să fie o mare familie şi să simtă bucuria. Asta era şi visul communist: la serviciu, la bloc etc. era musai să fii o mare familie.

Apropos de familie, toată lumea apelează la ea dar, în ultima vreme, mai ales bărbaţii fără viaţă personală. La Cosmote, unul vine sleit de la serviciu şi o sună pe mă-sa după care se simte mai bine. Mai demult, altul manca la birou nişte orez cu lapte care i-a adus aminte de copilărie. Pe cine credeţi c-a sunat? Vorba cuiva: o fi fost alăptat prea mult timp! Astea vin, totuşi, după sucul fraţilor Micula mult mai adaptat la nevoile autohtone: cand aveţi o adolescentă gravidă în familie (Doamne Fereşte!) beţi un suc de la ăştia şi vă împăcaţi cu gandul!  Bonus: armonie în familie. Că, doar, toată viaţa noastră e o ofertă! Nu contează că toate se scumpesc de sărbători, placebo e gratis. Toată treaba e să gandeşti liber şi să-ţi pui întrebări sugerate la care găseşti răspuns în televizorul din bibliotecă.

De exemplu, între două violuri şi două informaţii “mondene” din fufologie, ar trebui să vă puneţi eterna întrebare: ce vor bărbaţii? Cadouri, desigur, zice publicitatea, pentru că, până acum, exista impresia preconcepută şi dăunătoare pentru consum, că doar femeile vor cadouri.

Dar, să nu-i uităm pe copii! In vremurile astea civilizate ei nu se mai cheamă la colindat zbierand la poartă, îşi cumpără telefon de la Germanos. Mobilul, după cum ştim, este invenţia care a distrus urătul obicei de a nu răspunde la telefon pe motiv că nu eşti acasă. Odată cu el şi colindele s-au updatat. Nu ştiu ce idei învechite aveaţi despre sărbătoarea de Crăciun dar acum se spune: Rom-Telecom să-nălţăm!
Si, ca să punem cruce la capitalismul ăsta carcalete şi la bruma asta de democraţie, de ce să nu inaugurăm un magazin tampit cu cantecele partidului communist şi recitatorul Ceauşescu, aşa cum fac nişte caraghioşi dintr-un serial tamp?

Marketingul este totuşi creştin şi ştie care este esenţa sărbătorilor: Dăruieşti şi Primeşti! Adică tu laşi banii la supermarket şi primeşti toate putregaiurile care nu s-au vandut. De exemplu: măsline asortate, adică trei feluri de măsline între care un fel e stricat sau pastă de peşte făcută din peşte afumat ieşit din garanţie. Mai sunt şi ofertele avantajoase de două la preţ de două, dar nu vă speriaţi, la noi, preţurile sunt mici tot timpul!

In fine, cum nici o reţetă n-are gust dacă nu e făcută cu dragoste sau cu ingredientul secret glutamatul, tot aşa nici sărbătorile[1] n-ar fi de nici o culoare fără magie. Chiar dacă Moş Crăciun aruncă cu praf de stele peste oul Kinder iar vaca mov te împunge spre cei dragi, şi, chiar dacă fiecare încărcare (de telefon) e caştigătoare, tot nu e de-ajuns ca să obţii Magia Crăciunului. Nu, nici măcar dacă ţii post cu pateu de post! Nici dacă angajezi o paraşută să facă streaptease pană rămane doar cu căciula Moşului pe cap!

Trebuie să dăruieşti! In văzul lumii, la televizor. Uneori, trebuie să-ţi ţii firea şi să pui mâna pe bieţii underdogi care nu se spală de destulă vreme cat să fii scăpat de miros. Mirosul lor trece într-o măsură şi la noi dar caracterul împuţit al filantropilor ne ridică stomacul la gură. Dar şi pentru asta există magia Colebil!


[1] “…şi sărbătorile” ar zice la Realitatea