În căutarea paradisului pămîntesc, pictorul Paul Gaugain a ajuns în insule denumite generic “exotice” - care
i-au și marcat stilul, de altfel, după care este recunoscut – unde a și murit, cu regretul că “paradisul” fusese ucis de “cultura” occidentală. Ucis din punct de vedere cultural dar și la propriu, pentru că, de pildă, Tahiti ajunsese atunci, de la 70 000, la 7 000 de locuitori. Se spune că “civilizații” au adus cu ei boli care au decimat populația indigenă.
Mă rog,
boli, fundamentalism creștin, arme, artefacte nemuritoare cu care colonizatorii
se plimbă și astăzi pe glob ca să facă o lume mai bună. The Greater F-king
Good!
Pînă acum,
la noi, o mare parte din populație a fost disponibilizată pe perioadă
nedeterminată ca să muncească pentru Occident – numai din asta, se pare că țara
a pierdut cît în patru războaie – iar, la schimb, civilizații - acum și-n
Romînia - au venit căpțușiți cu cancer, gripe ucigașe, din ce în ce mai multe
boli rare, fundamentalismul creștin din Oklahoma, experimente medicale, în viu,
pe oameni și propagandă mortală.
Toate în numele progresului!
Cultural, din
ceea ce eram și noi - ca popor, acolo! - a mai rămas “hora și catapeteasma”,
temele predilecte
cu aere de patriotism din televizor. Hora, pentru că romînilor
se pare că le iau opincile foc de cum o aud, mai ales la TVR, iar catapeteasma
este cea mai întîlnită simbolistică națională în fața căreia preaplecații din
televizor pică în adorație: Oh, da, ce catapeteasmă! Îti dai seama că m-am și repezit s-o văd! Ce dracu, mă!
La cele de
mai sus, în ultimele două săptămîni, s-a adăugat Protestul, ca formă de mîndrie
națională urbană, protest care se opune Marților negre și face diferența. Diferența
de rating, cel puțin, pentru că televizorul a fost loc de închinare, în timp ce Ordonanțele, atîta au fost filate de trișori, încît nu prea
cred că n-au produs un effect iar Legea grațierii sigur va strînge o horă în
jurul ei, în parlament, la care se va alătura și Presa.